Abge-eckt?

In de antroposofisch wereld zie je in de architectuur, de kunst, de letters en zelf bij de tekenblaadjes van de kinderen de hoeken afgerond. Abge-eckt zoals ze dat in het Duits zeggen. Maar waarom is dat nu zo?

Rudolf Steiner, de oprichter van de antroposofie, heeft tijdens zijn leven veel aandacht besteed aan de architectuur. Hij geloofde dat architectuur een grote invloed had op de menselijke geest en dat de vormgeving van gebouwen een weerspiegeling moest zijn van de spirituele waarden van de mensheid. Steiner bracht deze ideeën in praktijk door tal van gebouwen te ontwerpen en te inspireren, waaronder scholen, theaters, kantoren en zelfs hele steden. Maar waarom heeft Rudolf Steiner in de architectuur alles abgekeeckt gemaakt?

Om deze vraag te beantwoorden, moeten we kijken naar de manier waarop Steiner dacht over architectuur en hoe hij deze ideeën toepaste in zijn ontwerpen. Ten eerste geloofde Steiner dat gebouwen niet alleen functionele constructies moesten zijn, maar ook de spirituele behoeften van de mens moesten weerspiegelen. Hij zag architectuur als een middel om een ​​diepere verbinding tussen de mens en de natuurlijke wereld te creëren, en om de spirituele dimensie van het menselijk bestaan ​​te versterken. Daarom pleitte hij voor het gebruik van natuurlijke materialen zoals hout, steen en klei, en voor het ontwerpen van gebouwen in harmonie met de omgeving.

Ten tweede hechtte Steiner veel waarde aan de betekenis van symbolen en kleuren in architectuur. Hij geloofde dat deze elementen een belangrijke rol speelden bij het beïnvloeden van de stemming en het gevoel van mensen. Daarom ontwierp hij gebouwen met zorgvuldig gekozen symbolen en kleuren die een diepere betekenis hadden en de spirituele waarden van de mensheid uitdrukten.

Een ander belangrijk aspect van Steiners architectonische filosofie was het concept van organische architectuur. Hij beschouwde gebouwen als levende organismen die moesten worden ontworpen met respect voor de natuurlijke vormen en patronen die in de natuur te vinden zijn. Daarom probeerde hij gebouwen te ontwerpen die een organische eenheid vormden met hun omgeving, en die zich harmonieus in het landschap zouden integreren.

Een voorbeeld van Steiners organische architectuur is het Goetheanum, een gebouw dat hij ontwierp als hoofdkwartier voor zijn antroposofische beweging. Het gebouw, dat uit twee delen bestaat, werd gebouwd van beton en hout en heeft een opvallend organische vorm die doet denken aan een bloem of een schelp. Het interieur van het gebouw is versierd met kleurrijke fresco’s (gesluierd) die Steiners ideeën over spiritualiteit en kosmologie uitbeelden.

Steiners benadering van architectuur was in veel opzichten baanbrekend en had een grote invloed op de architectuur van de 20e eeuw. Zijn ideeën over organische architectuur waren bijvoorbeeld van grote invloed op de ontwikkeling van de modernistische architectuur, die de nadruk legde op het gebruik van natuurlijke materialen en organische vormen.

Steiner wilde bouwen vanuit de organische mens. Niet rationeel en functioneel. Zijn architectuur maakt een overgang vanuit de dode, minerale wereld van herhaling en symmetrie, naar dat wat ademt in de vormen van organisch leven’. Vandaar de natuurlijke krommingen en materialen.
Soms krijg je een beetje de indruk dat sommige kamers aanvoelen als grotten. Er wordt gestreefd naar een geborgenheid, en een aangenamere omhulling.

Een voorbeeldje:
Stel je een kanaal voor. Als er een rechte, 90 graden hoek in dat kanaal zit, wordt de stroom sterk onderbroken. Nog meer bij een meer spitse hoek. Terwijl bij een grotere of ronde hoek de stroom beter zal lopen. De ruimte waar je je in bevindt, heeft invloed op jouw gedachtestroom. Je gedachtes lopen vast bij rechte en spitse hoeken. Terwijl een grotere hoek ze meer doorlaat, en toch ook de richting verandert.
Zo laten organisch gebouwde gebouwen een meer organische stroom van gedachten, gevoelens en mensen toe.

Tekenpapier:
Dat is dus ook de reden waarom wij papier afronden. We hopen daarmee het creatieve proces minder te begrenzen en nog meer ruimte te geven. Rechte hoeken zijn functioneel en star, ronde hoeken geven ons meer ruimte. Meer creativiteit op papier en een betere stroming in de energie. Prachtig toch?

3 gedachten over “Abge-eckt?”

  1. Leuk Tessie en heel fijn geschreven! Mag ik een kleine gedachte aanvulling aan je sturen? Op de waarom-hoekjes-afknippen-vraag, vertel ik ook graag dat recht en krom heel anders werken op de kunstzinnige mens. Recht is begrenzend, hier ben ik, dit zijn de regels, star. Krom is daarnaast meegaand, empatisch, stromend. In het creatieve proces heeft daarom een afgerond papier een andere werking op het creatieve kind dan een rechthoekig papier. De hoeken zouden kunnen begrenzen, de rondingen geven kunstzinnige vrijheid. Om die reden zijn kleurplaten ook minder graag gezien, omdat die ook begrenzend werken en minder ruimte bieden voor kunstzinnig werken. En mens mag leren ‘buiten de lijntjes te kleuren’ want alleen dan durf je innovatief te zijn.
    Maar om een burger van deze wereld te worden is het natuurlijk ook goed om af en toe te leren omgaan met de kwaliteiten van de ‘rechte’ en naast kunstzinnig werken ook eens heerlijk binnen de lijntjes van een fijne kleurplaat te blijven.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt cookies om optimale ervaring te bieden. Mocht je daar een bezwaar tegen hebben klik dan op lees meer. Lees meer.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close